Muzium Seni Asia Malaysia ‘Lawatan Benchmark’ ke Museum Benteng Vredeburg

administrators 28 Agustus 2023 11:10:06 524

Museum BentengVredeburg Yogyakarta, Selasa (22/8/2023) mendapatkan kunjungan ‘Lawatan Benchmark’ dari Muzium Seni Asia & Galeri Seni Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia. Muzium Seni Asia adalah museum universitas pertama di Malaysia yang terletak di dalam kampus University Malaya (UM), dan merupakan university tertua yang terletak di Kuala Lumpur, Malaysia. Dalam kunjungannya, pihak Muzium Seni Asia & Galeri Seni Universiti Malaya terdiri dari tiga orang dengan diketuai oleh Zahirah Noor Zainool Abidin, kurator senior Muzium Seni Asia serta didampingi oleh Geeta Gengatharan dan Khairul Azuan Mohd. Razali. Kunjungan ini diterima secara langsung oleh Kepala Unit Museum Benteng Vredeburg Yogyakarta, M. Rosyid Ridlo dengan didampingi oleh Edukator, Konservator, serta Kurator Museum Benteng Vredeburg Yogyakarta di Ruang B atas Museum Benteng Vredeburg Yogyakarta.

Lawatan ini untuk dimaksudkan untuk mempelajari secara langsung tentang pengelolaan museum, serta terkait pengelolaan koleksi dan konservasi museum. Selanjutnya hasil dari lawatan ini hendak dijadikan sebagai benchmark untuk diaplikasikan dalam pengelolaan Muzium Seni Universiti Malaya yang meliputi kemitraan dan perbandingan ilmu pengetahuan, kemahiran, dan pengalaman diantara staff kedua organisasi, serta menjajaki potensi kerjasama yang saling menguntungkan di masa depan.

Dalam kunjungan ini, para tamu diajak berkeliling museum, kemudian masuk ke ruang pamer Diorama 1 untuk melihat berbagai diorama sejarah perjuangan serta koleksi yang dipamerkan. Selanjutnya, para tamu diajak untuk melihat registrasi koleksi serta ruang penyimpanan koleksi di storage F. Perwakilan dari Muzium Seni Asia dan Galeri Seni, Zahirah Noor Zainool Abidin mengaku senang dapat berkunjung dan saling bertukar pengalaman dengan Museum Benteng Vredeburg Yogyakarta serta berharap kedua museum dapat saling mengembangkan kerja sama yang lebih lanjut di masa yang akan datang.

 

Penulis : Lilik Purwanti (Pamong Budaya Ahli Pertama Museum Benteng Vredeburg Yogyakarta)

Editor : Andi Arif Adi Mulya (Edukator Museum Benteng Vredeburg Yogyakarta)



Bagaimana informasi yang disediakan website ini?
   

Bagaimana informasi yang disediakan website ini?